• (050) 5224 900
  • info@snn.nl
  • Leonard Springerlaan 15
    9727 KB Groningen
 

Acht voertuigen op waterstof uit Noord-Nederland naar het Plein in Den Haag

Noord-Nederland presenteert zich donderdag 17 januari op het Plein in Den Haag met acht waterstofvoertuigen. Twee Hesla’s, twee streetscooters, twee auto’s op waterstof en een pendelbus en veegmachine uit Groningen gaan woensdag op transport naar Den Haag om Tweede Kamerleden de initiatieven die er in Noord-Nederland zijn op het gebied van waterstofmobiliteit in real life te laten zien. De voertuigen zijn eigendom van respectievelijk de firma Holthausen uit Hoogezand, Resato in Assen, QBuzz en de gemeente Groningen. Afgevaardigden van deze bedrijven en organisaties zijn donderdag aanwezig bij de presentatie in Den Haag. Namens Noord-Nederland is gedeputeerde Tjisse Stelpstra van de provincie Drenthe aanwezig. De presentatie op het Plein vindt plaats van 12.00 tot 13.00 uur.

Prioriteiten

Verduurzaming van het openbaar vervoer, zero-emissie busvervoer en zero-emissie treinvervoer zijn prioriteiten voor Noord-Nederland. In Europa is Noord-Nederland koploper op het gebied van verduurzaming van mobiliteit door middel van groene waterstof en loopt Noord-Nederland voor op bijvoorbeeld Californië op het gebied van verduurzaming van het OV en zware voertuigen met waterstof. Noord-Nederland kent een jarenlange geschiedenis als energieleverancier en ook in deze transitie wil het Noorden vooroplopen, waarbij groene waterstof zowel van belang is voor de verduurzaming van de mobiliteit, maar ook als grondstof voor de vergroening van de chemie kan dienen.

Noord-Nederland Europese koploper

Noord-Nederland wil dat het Rijk gaat investeren in een landelijk dekkend netwerk van tankinfrastructuur voor waterstof, zodat je door heel Nederland kunt rijden op waterstof. Daarnaast wil het Noorden dat koploperregio’s zoals Noord-Nederland, voldoende experimenteerruimte krijgen om samen met koplopers uit de markt echt een boost te kunnen geven aan het gebruik van waterstof. Ook pleit Noord-Nederland ervoor dat de regelgeving voor het plaatsen van waterstoftankinstallaties gewijzigd wordt en gelijk getrokken wordt met andere landen in Europa. Tot slot vraagt Noord-Nederland aan het Rijk (een deel van de) financiële dekking voor de transitie van het openbaar vervoer naar zero-emissiebrandstoffen, zodat Noord-Nederland uiterlijk in 2030 al het busvervoer zero-emissie heeft en in 2035 ook het regionale treinvervoer.


Pilots in Noord-Nederland

In Noord-Nederland loopt al een aantal pilots op het gebied van waterstof. Zo loopt er een pilot met twee waterstofbussen en een opschaling vanaf 2020 naar 22 tot 32 waterstofbussen. Groningen en Drenthe hebben dan de duurzaamste busconcessie in Nederland met circa 181 zero-emissiebussen. Met Arriva loopt er een langdurige pilot met waterstoftreinen vanaf medio 2019. Daarnaast wordt er onderzoek gedaan naar de vraag in hoeverre een batterijtrein met opportunity charging op stations ook een mogelijkheid kan zijn om treinen zero-emissie te laten worden. De gemeente Groningen investeert in waterstof voor veegwagens en pendelbussen in de binnenstad die rijden op waterstof. Ook het noordelijke bedrijfsleven investeert in de mogelijkheden van waterstof voor mobiliteit. Zo houdt Holthausen uit Hoogezand zich bezig met het ombouwen van voertuigen op diesel naar elektrisch en/of waterstof, zoals de Hesla. In Drenthe zijn Resato en Green Planet bezig om te kijken of het mogelijk is om combinaties te maken tussen waterstof, het snelladen van personenvervoer en vrachtvervoer, maar ook naar het opschalen van het waterstoftanken door het vrachtvervoer.

Download alle documenten
Alt
Inschrijven nieuwsbrief
bulb search chat calendar compass couple file-pdf map navicon organiser person phone piggy-bank play service thumbs-up timer tractor wall