Contact

  • (050) 5224 900
  • info@snn.nl
  • Leonard Springerlaan 15
    9727 KB Groningen
 

Waarom is een marktvalidatie zo belangrijk en hoe doe je dat?

Hoe weet je of jouw innovatieve idee kans van slagen heeft op de markt? Weet je bijvoorbeeld wat je klant belangrijk vindt en of jouw oplossing daaraan voldoet? Om dat te bepalen is een marktvalidatie onmisbaar. Alleen een marktonderzoek doen is daarvoor niet genoeg. Je zult niet de eerste ondernemer zijn die te gemakkelijk veronderstelt dat er behoefte is aan zijn nieuwe product. Zonder goede marktvalidatie is dat een gevaarlijke aanname. Toch is dat een van de grootste en meest gemaakte fouten bij innoveren.

Wat is marktvalidatie?

Marktvalidatie houdt in dat je onderzoekt en test of er een markt is voor jouw idee of product. Je gaat na wat de behoefte is in de markt (welk probleem signaleer je en hoe los je dit op?), welk gedrag je potentiële klanten vertonen en wat zij van je product of dienst vinden. Met een marktvalidatie voorkom je dat je grote investeringen doet zonder te weten of er voldoende verkoop- en groeipotentie is, en of je verdienmodel klopt. Een product bedenken voor een bepaalde doelgroep en marktonderzoek doen, wil helaas nog niet zeggen dat de markt op je product zit te wachten. De markt valideren is daarom ontzettend belangrijk, het liefst in een vroeg stadium van je innovatieproces.

Waarom is een marktvalidatie zo belangrijk?

Een innovatief idee uitwerken tot een marktrijp product of dienst kost veel tijd en geld. En de kans is groot dat je daarvoor externe financiering nodig hebt. Innoveren biedt kansen maar brengt ook (financiële) risico’s met zich mee. Helaas is maar een klein percentage innovaties succesvol. Een goede marktvalidatie neemt natuurlijk niet alle risico’s weg, maar vergroot wel de kans van slagen.

Een marktvalidatie stelt je in staat om de wensen en behoeften van je klant te begrijpen en om hiervoor ook bewijs te leveren. Denk daarbij aan de BOB-methode: Behoefte, Oplossing en Bewijs. Je bepaalt eerst de behoefte, vervolgens ontwikkel je een oplossing voor deze behoefde en tot slot ga je bewijzen dat dit inderdaad de juiste oplossing is voor de behoefte.

Een marktvalidatie helpt je op deze manier niet alleen om de juiste beslissingen te nemen met betrekking tot de markt en hoe je uiteindelijke product eruit moet zien. Het geeft je ook inzicht in de haalbaarheid en levensvatbaarheid van je idee. Niet alleen qua marktpotentie, maar ook met betrekking tot benodigde en beschikbare resources, financiële middelen en planning.

Zo kom je tot een product markt combinatie

Een marktvalidatie is essentieel om tot een goede product market fit of product markt combinatie te komen. Dat houdt in dat je de juiste propositie hebt voor je doelgroep. Met andere woorden, je hebt de juiste oplossing voor het juiste probleem en de juiste persoon op het juiste moment. Dat hangt af van allerlei factoren, zoals prijs, verkoopkanaal, levertijd en natuurlijk de waarde voor de klant. En of je de goede doelgroep voor ogen hebt, want ook dat is geen vanzelfsprekendheid!
Je product of dienst moet een waardevolle oplossing bieden voor een probleem, de klant moet dit probleem ook als zodanig ervaren en bovendien voldoende geld overhebben voor jouw oplossing. Daarnaast moet je product schaalbaar zijn en voldoende groeipotentie hebben of kansen bieden voor upselling.

Hoe voer je een marktvalidatie uit?

Hopelijk ben je inmiddels overtuigd van het belang van een marktvalidatie. Maar hoe pak je dat precies aan? De belangrijkste stappen zijn het bepalen van je doelgroep, het formuleren van aannames over de markt en gedrag van de klant, het uitvoeren van experimenten en het testen van je aannames. Tot slot ga je je ideeën op basis daarvan evalueren en waar nodig bijstellen. Dit is meestal een iteratief proces. Je herhaalt deze stappen net zolang tot je een goede product markt combinatie te pakken hebt.

Meer weten? Je leest het volledige artikel op de website van de NOM.

Alt
Inschrijven nieuwsbrief

SNN gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Ook gebruiken wij Google Analytics en Hotjar.

Meer informatie

bulb search chat calendar compass couple file-pdf map navicon organiser person phone piggy-bank play service thumbs-up timer tractor wall