Ik ga de MIT Haalbaarheid 2023 aanvragen. Wat kan ik verwachten?

Publicatie datum:
Leestijd:
1 minuut leestijd

De MIT Haalbaarheid is een erg populaire subsidie bij de noordelijke ondernemers. Afgelopen keren was het budget dan ook binnen één dag uitverkocht. Ga jij een aanvraag indienen? Wij vertellen je graag wat je kunt verwachten.

Wij willen jou als aanvrager zo snel mogelijk duidelijkheid geven. Wij gaan hard aan de slag om binnen 13 weken een besluit op jouw aanvraag te nemen. Deze periode gaat in nadat jij je aanvraag hebt ingediend en deze door ons als compleet is beoordeeld.

Wij zullen je aan de hand van de processtappen meenemen in wat je kunt verwachten en wat we er samen aan kunnen doen om zo snel mogelijk tot een afronding te komen.

Processtappen

Aanvraag indienen

Je kunt vanaf 4 april 2023 om 9.00 uur je aanvraag indienen. Je dient je aanvraag in via het eLoket. Het duurt ongeveer 30 minuten om je aanvraag in te dienen.

Bereid je alvast goed voor! Dit doe je door:

  • de benodigde downloads en documenten in te vullen. Je vindt deze documenten op de ‘aanvragen’ pagina van de subsidie. Veel van de documenten hebben wij al voor je ‘voorbereid’ in de vorm van formats. Deze zijn zo ingericht dat wij op een snelle manier de aanvraag kunnen beoordelen.

  • te controleren of je inloggegevens (nog) werken in het eLoket. Heb je nog geen account in het eLoket? Dan kun je deze van tevoren alvast aanmaken! Dit scheelt een hoop stress op de dag van indiening.

Om te zorgen dat jouw aanvraag direct compleet is, hebben wij een aantal aandachtspunten op een rij gezet. Je vind dit document onderaan deze pagina.

Check compleet?

Nadat je aanvraag is ingediend, kijken wij of je aanvraag compleet is. Hierbij kijken wij of je alles juist hebt ingevuld en aangeleverd. Wij beginnen direct op 4 april met deze check. Op basis hiervan beoordelen wij of jouw aanvraag compleet is:

  • Is jouw aanvraag compleet? Dan dit betekent nog niet dat er ook budget voor jouw aanvraag is gereserveerd. 

  • Is jouw aanvraag nog niet compleet? Dan krijg je hierover na 4 april aanvullende vragen (in het eLoket en per e-mail). Als je de stukken hebt aangeleverd en je aanvraag is compleet, dan zetten wij je aanvraag compleet op de datum dat je hebt gereageerd. Dit kan bepalend zijn of er budget beschikbaar is voor jouw aanvraag. Hierbij is het dus belangrijk dat je zo snel mogelijk reageert! Wij sturen alle aanvullende vragen op hetzelfde moment uit. Dit zodat iedereen een gelijke kans heeft. Houd hierbij ook je spambox van je e-mail in de gaten; het kan soms gebeuren dat de e-mail hierin terecht komt.

Mijn aanvraag is compleet. Is er dan budget voor mij gereserveerd?

Zoals al eerder aangegeven betekent een complete aanvraag nog niet direct dat er ook budget voor jouw aanvraag is gereserveerd. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid aanvragen die op 4 april compleet zijn ingediend. Zijn alle aanvragen gecontroleerd op compleetheid en is het budget niet overschreden? Dan is er budget gereserveerd vanaf de eerste complete aanvraag. Is het budget wel overschreden? Dan vindt er een loting plaats.

Loting

Met loting geven we alle aanvragers die op 4 april een complete aanvraag hebben ingediend een gelijke kans. De notaris bepaalt hierbij de volgorde van de projecten die in aanmerking komen voor budget. Wij communiceren zo spoedig mogelijk wat de uitslag van de notaris is. Als er een loting plaats vindt, dan zullen wij je hierover informeren op onze website. Je ontvangt vervolgens een brief in het eLoket en per e-mail waarin staat of je in- of uitgeloot bent.

Inhoudelijke beoordeling

Zodra alle aanvragen zijn gecontroleerd op compleetheid, gaan wij direct starten met de inhoudelijke beoordeling van de aanvragen. De volgorde van de inhoudelijke beoordeling is als volgt:

  • Loting: de aanvragen worden opgepakt op basis van de volgorde die door de notaris is bepaald. Indien er geloot wordt, dan zullen wij de volgorde delen op onze website. Zo kun je zien wanneer je aan de beurt bent.

Tijdens de inhoudelijke beoordeling kan het zijn dat wij nog vragen hebben voordat wij een besluit kunnen nemen. Deze vragen stellen wij via het eLoket. Hier krijg je ook een e-mail van. We gaan ons best doen om alle vragen in één keer te stellen. Je krijgt twee weken de tijd om te reageren op deze vragen. Hierbij willen wij benadrukken dat wij strakker omgaan met een eventuele verlenging van deze reactieperiode. Zo kunnen wij voor alle aanvragen een besluit nemen binnen 13 weken. De periode dat er vragen uitstaan, telt namelijk ook mee voor de 13 weken. Reageer daarom zo snel mogelijk op de aanvullende vragen. Dit zodat wij snel weer verder kunnen met de inhoudelijke beoordeling van jouw aanvraag.

Is de reactietermijn van twee weken nou écht niet haalbaar? Neem dan even telefonisch contact met ons op. Dan kunnen we samen naar een oplossing zoeken.

Het is ook altijd mogelijk om de vragen te bespreken met de behandelaar van je aanvraag. Dit kan telefonisch, via Microsoft Teams of zelfs fysiek. Dit kan ons helpen om een beter beeld te krijgen bij het project. Ook kan dit jou een beter beeld geven bij de vragen die wij stellen. Heb je hier behoefte aan? Dan kun je dit aangeven bij de behandelaar van je project.

Besluit aanvraag

Na de inhoudelijke beoordeling wordt er een besluit op je aanvraag genomen. Dit besluit ontvang je in het eLoket. Ook krijg je hier een e-mail van. Heb je vragen over dit besluit? Dan kun je contact opnemen met de behandelaar van jouw aanvraag.

Vragen?

Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Team Bedrijfsontwikkeling & Groei staat voor je klaar! Wij zijn elke werkdag van 09:00 uur tot 17:00 uur bereikbaar.

Bel  050 5224 915 of stuur een e-mail naar bedrijfsontwikkeling&groei@snn.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vul het formulier in om je aan te melden. Je ontvangt een e-mail om je aanmelding te bevestigen. We versturen de SNN Nieuwsbrief twee keer per maand.