De staalmeesters uit Middelstum en hun zoektocht naar technisch personeel

Publicatie datum:
Leestijd:
1 minuut leestijd

Architecten, interieurontwerpers en designliefhebbers likken hun vingers af bij de taatsdeuren, puien en binnenwanden van Edobode. Geholpen door de toegenomen populariteit van de taatsdeur ziet Edobode Design BV de verkopen stijgen. Het blijft een uitdaging om goed technisch personeel te vinden. Dit geldt voor Edobode en ook voor zusterbedrijf Fancy Fences. Eigenaar Ronald Schmidt wordt hierbij ondersteund door de ArbeidsplaatsenregelinG van Economic Board Groningen. Deze regeling maakt hem als werkgever aantrekkelijker doordat hij bijvoorbeeld nieuwe medewerkers een scholingstraject kan bieden.

Foto Ronald Schmidt, Edobode Middelstum.

Rush hour

De agenda van Ronald Schmidt laat niet al teveel ruimte. Het is vrijdag en dan is het rush hour. De weekproductie van de stalen taatsdeuren, designtrappen en sierhekken moet gereed worden gezet voor transport naar de verzinkerij, de poedercoater en de electro polisher. En ondertussen wordt de planning voor de week erop gemaakt. Schmidt houdt de zaak nauwlettend in de gaten. ‘Ik wil gewoon niet dat er wat misgaat’, legt hij uit. ‘We werken in een heel hoog marktsegment. De producten die we leveren moeten absoluut honderd procent zijn, het moet precies zoals onze klanten dat mogen verwachten.' Goed moest het altijd al zijn, maar sinds Edobode is toegevoegd aan Fancy Fences is de aanpak naar een ander niveau getild en is perfectionisme een handelsmerk geworden.

Afgewogen combinatie van automatisering en handwerk

Niet alleen wat dat betreft is de overname van Edobode zonder meer een goede zet geweest. Edobode heeft vooral met de stalen taatsdeuren het tij behoorlijk mee, zegt Schmidt. Het is een product dat samen met buitenpuien en wanden van glas en staal al een jaar of twintig wordt geproduceerd door het Groninger bedrijf. Maar de laatste paar jaar mogen de luxe deuren zich verheugen in een toenemende populariteit. Ze zijn vooral geliefd bij architecten en interieurontwerpers. Die zien de deur als een designelement dat wat toevoegt en panden verfraait. ‘Maar het betekent ook wat voor de kwaliteit en uitvoering van het product’, weet Schmidt inmiddels. ‘Want onze opdrachtgevers stellen hoge eisen en vinden details belangrijk.’

Dat smetteloze eindproduct bereikt Edobode met een afgewogen combinatie van automatisering en handwerk. De voorbereiding van de fabricage is volledig geautomatiseerd. Alle stalen onderdelen worden tot in detail getekend en vervolgens lasergestuurd op maat gesneden, waarna de onderdelen door de mannen in de fabriek worden samengesteld en gelast.

Bovenin de zoekresultaten

Schmidt: ‘We hebben een jaar lang gewerkt aan het optimaliseren van het productieproces. Het orderverwerkingssysteem is nu aan de beurt. Is dat gereed dan komt de marketing.’ Auto's worden opnieuw beletterd en er wordt een showroom ingericht. Wat volgt is een internetcampagne. ‘We willen helemaal bovenin de zoekresultaten staan van iedereen die ‘taatsdeur’ intikt’, zegt Schmidt vastberaden. Wat hij voor zich ziet is een bedrijf dat bekend staat als ‘de staalmeesters van het Noorden’.

Verdere groei

Schmidt wil met Edobode een groter deel van het land als marktgebied. Ook wil hij het productenpalet beter onder de aandacht brengen. Daarnaast staat het bedrijf niet stil als het gaat om innoveren, met 3D-geprinte onderdelen onder meer. Edobode is met andere woorden klaar voor verdere groei. Maar zoals meer ondernemers die vakkrachten zoeken zoals metaalbewerkers, lopen zowel Edobode als Fancy Fences tegen de krapte op de arbeidsmarkt aan. Een man of zes kan per direct bij de bedrijven aan het werk, zowel hoog- als vakgeschoold.

Zoektocht naar technisch personeel

Schmidt doet er van alles aan de mensen te vinden. Hij biedt stageplaatsen, werkt met werving- en selectiebureaus en hij heeft iedere medewerker die een nieuw personeelslid aanbrengt duizend euro in het vooruitzicht gesteld. Onlangs slaagde hij erin een hts’er aan te trekken. Daar wil hij er nog wel een paar van hebben. Hij kan ze goed gebruiken nu de machines waarmee zijn producten worden gemaakt ingewikkelder worden.

Aantrekkelijke werkgever

In zijn zoektocht naar nieuwe mensen wordt Schmidt ondersteund door de  ArbeidsplaatsenregelinG van Economic Board Groningen (EBG). De regeling maakt hem als werkgever aantrekkelijker doordat hij bijvoorbeeld nieuwe medewerkers een scholingstraject kan bieden. Accountmanager Maarten Soppe van EBG herkent de kwestie van het tekort aan technisch personeel. ‘De ArbeidsplaatsenregelinG kan dat enigszins verzachten’, aldus Soppe. ‘Ik denk dat het belangrijk is voor een bedrijf wanneer het wat extra’s kan bieden zoals een opleiding.’ Soppe wijst erop dat EBG ook via het programma voor techniekonderwijs op scholen wat doet aan het tekort aan vakkrachten. ‘Maar er gaat natuurlijk tijd overheen voordat dat resultaat oplevert’, weet Soppe ook. Soppe zegt vertrouwen te hebben in de aanpak van Schmidt. ‘Hij is een slimme ondernemer die op tijd heeft ingezien dat zijn bedrijf moest veranderen. Door zich te focussen op een uniek product heeft hij een eigen markt gecreëerd. Nu is hij een specialist in een nichemarkt, een goede uitgangspositie.’

Over de ArbeidsplaatsenregelinG

Ondernemers die investeren in hun bedrijf kunnen een bijdrage van de EBG ArbeidsplaatsenregelinG aanvragen als deze investering nieuwe banen oplevert. Zij kunnen tot € 5.000 vergoed krijgen per nieuwe arbeidsplaats, tot een maximum van € 25.000 per project. Lees meer over de EBG ArbeidsplaatsenregelinG

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd door Economic Board Groningen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vul het formulier in om je aan te melden. Je ontvangt een e-mail om je aanmelding te bevestigen. We versturen de SNN Nieuwsbrief twee keer per maand.