Contact

  • (050) 5224 900
  • info@snn.nl
  • Leonard Springerlaan 15
    9727 KB Groningen
 
“We kunnen nu zelfs klanten buiten bedienen.”
Kim Hoetjes
“We kunnen nu zelfs klanten buiten bedienen.”

Mensen voelen zich weer veilig in onze winkel

Kim Hoetjes
Mensen voelen zich weer veilig in onze winkel

Je winkel moeten sluiten omdat er te veel klanten komen. Het is een rare tijd. Maar Wirwar spellen en puzzels in Groningen kon snel weer open. Met hulp van een handige timmerman en subsidie van de Provincie Groningen en het SNN. “Wij moesten iets doen om in onze winkel de veiligheid voor klanten en onszelf te garanderen”, zegt eigenaar Kim Hoetjes.

Ondernemers in de provincie Groningen die coronamaatregelen treffen kunnen subsidie aanvragen. Hoetjes deed dat: “Onze winkel is lang en smal. Wij hadden twee grote blokkades. Een spellen-draaimolen en een middenopstelling met tafel waarop we spelletjes konden demonstreren. Stonden daar twee klanten dan kon er vanwege de anderhalvemetermaatregel niemand meer bij.”

Klanten kunnen ook buiten worden bediend

Met hulp van een lokale timmerman is de winkel opnieuw ingericht. Nu kunnen er maximaal 6 mensen binnen zijn. In de deuropening is een balie gemaakt, een soort afhaalloket. “Mensen die al weten wat ze willen kunnen we nu buiten bedienen, die hoeven de winkel niet in. Naast een pinapparaat staan op de balie ook hygiëne-gel en een briefje met huisregels. Wij moeten de balie openen voor bezoekers. Zo hebben we zelf in de hand hoeveel mensen binnen zijn en vragen we ze direct de handen te ontsmetten.”

“We moesten politieagentje spelen”

Met de nieuwe inrichting van de winkel voelen klanten zich veilig en de medewerkers ook. “Dat was voorheen wel anders. Het lijkt wel alsof mensen het niet meer gewend zijn om nee te horen. We moesten echt politieagentje spelen en dat wil je niet. Het gaat nu goed, maar in maart was het even een gekkenhuis. Mensen waren aan het hamsteren. Ladingen puzzels hebben we verkocht, soms wilden er wel 30 klanten tegelijk naar binnen. Toen dacht ik: dit kan niet! We hebben de zaak twee weken dicht gedaan om te bedenken hoe we hiermee om moesten gaan.”

Crisis is voelbaar in de omzet

De timmerman was al ingeschakeld toen Kim Hoetjes in de nieuwsbrief van de Groningen City Club over de subsidie las. “Ik ben direct achter de computer gaan zitten en had de subsidieaanvraag bij het SNN binnen anderhalf uur geregeld. Dat is een mooie bonus, want ook wij merken de gevolgen van de coronacrisis natuurlijk in de omzet. Ik raad alle ondernemers aan hier gebruik van te maken. Doe het gewoon, het kan je helpen.”

“Ik hoop dat we open mogen blijven”

Om de deur van de winkel open te kunnen zetten heeft Wirwar ook een warmtegordijn bij de ingang geïnstalleerd. “Zo kunnen klanten zien dat we open zijn en is het toch aangenaam in de winkel. En nu maar hopen dat we open mogen blijven. Maar ook als we dicht moeten ga ik niet bij de pakken neerzitten. Ik kan misschien de balie open houden en ook online kan ik nu spellen en puzzels verkopen. Dat is ook zo’n mooi initiatief in Groningen. Op www.warenhuis.groningen.nl kunnen ondernemers die geen eigen webshop hebben toch online producten aanbieden. Ik voel me als ondernemer echt driedubbeldwars gesteund.”

SNN gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Ook gebruiken wij Google Analytics en Hotjar.

Meer informatie

bulb search chat calendar compass couple file-pdf map navicon organiser person phone piggy-bank play service thumbs-up timer tractor wall