Kabinet trekt 250 miljoen extra uit voor subsidieregeling Groningen. Lees hier het hele nieuwsbericht.

Geplaatst op 14 januari 2022

Heb je vragen over de subsidie Verduurzaming & Verbetering Groningen €10.000? Bekijk onze actuele en veelgestelde vragen.

Geplaatst op 14 januari 2022
 

Subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen 10.000 - Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over de subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen 10.000.

Deze subsidie is vormgegeven en beschikbaar gesteld door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninksrijksrelaties (BZK). Het SNN voert de subsidie in opdracht van het ministerie uit. Dit betekent dat wij de subsidieaanvragen in behandeling nemen en ervoor zorgen dat het geld bij de aanvragers terechtkomt.

Actueel

  • Op dit moment is het nog niet duidelijk hoe, waar en wanneer je een aanvraag kunt indienen. Zodra hier meer informatie over bekend is zullen we dit via onze website en/of social mediakanalen communiceren.

  • Dit is een actie van de gemeenten en loopt niet via het SNN. Op de website van jouw gemeente is of wordt heel binnenkort bekend gemaakt hoe je de aanvraag moet doen. Wij raden je aan om die informatie in de gaten te houden.

  • Nee, dat is niet mogelijk. SNN levert geen aanvraagformulieren om bij gemeenten in te dienen. Op de website van jouw gemeente is of wordt heel binnenkort bekend gemaakt hoe je de aanvraag moet doen. Wij raden je aan om die informatie in de gaten te houden.

  • Het is niet meer mogelijk om een aanvraag te doen. Het eLoket is gesloten en wij nemen geen aanvragen meer in ontvangst. Ook de fysieke inleverlocaties zijn gesloten.  

  • Ik heb mijn aanvraag digitaal ingediend

    Na het indienen van je aanvraag ontvang je van ons een bevestiging via e-mail. Wij streven ernaar je aanvraag binnen 13 weken te beoordelen. Zodra jouw aanvraag is beoordeeld, ontvang je hierover een e-mail.

    Ik heb mijn schriftelijke aanvraag afgegeven bij een inleverpunt

    Nadat je de aanvraag hebt ingeleverd wordt deze door medewerkers van het SNN geregistreerd en wordt je aanvraagmoment digitaal vastgelegd. Binnen enkele weken ontvang je van ons een brief per post met een aanvraagnummer. We nemen jouw aanvraag dan in behandeling.

    We streven ernaar om je aanvraag binnen 13 weken te beoordelen. Mochten we aanvullende informatie van je nodig hebben, dan nemen we telefonisch of schriftelijk contact met je op. Zodra je aanvraag is goedgekeurd en je de subsidie krijgt toegewezen ontvang je weer bericht van ons. Dit geldt ook bij een eventuele afwijzing.

  • We zijn op de hoogte van het probleem en zijn dit aan het onderzoeken. Zodra we meer weten communiceren we hier over.

  • We zijn op de hoogte van het probleem en zijn dit aan het onderzoeken. Zodra we meer weten communiceren we hier over.

  • Je hoort binnen 13 weken na het indienen van je aanvraag of je aanvraag is goedgekeurd. Als wij meer informatie nodig hebben voor het beoordelen van de aanvraag dan nemen we contact met je op. 

  • Dit is de maximale wettelijke behandeltermijn. Wij doen echter ons best om alle aanvragen zo snel mogelijk te behandelen. 

  • Wanneer je een klacht hebt, horen wij dit graag. Alleen dan kunnen we jouw klacht verhelpen en ervan leren. Je kunt jouw klacht schriftelijk indienen ter attentie van de directeur van het SNN. Heeft je klacht betrekking op de directeur zelf dan kan je deze richten aan de voorzitter van het Dagelijks Bestuur van het SNN.

    Het is belangrijk om de volgende zaken op te nemen in de klacht:
    a. jouw naam en adres; 
    b. de datum; 
    c. een duidelijke omschrijving van de klacht. 

    Stuur je klacht per een e-mail naar juridischezaken@snn.nl. Liever per post?  Gebruik dan onderstaand adres:

    SNN – Juridische Zaken
    Ter attentie van Marjan Dol (directeur SNN) of René Paas (voorzitter Dagelijks Bestuur)
    Postbus 779
    9700 AT Groningen

    Voor meer informatie verwijzen we je graag naar onze klachtenprocedure.

Subsidiebudget bereikt

  • Het is niet meer mogelijk om een subsidieaanvraag te doen. Het eLoket is gesloten en wij nemen geen aanvragen meer in ontvangst. 

  • Het is niet meer mogelijk om een aanvraag te doen. Het eLoket is gesloten en wij nemen geen aanvragen meer in ontvangst. Ook de fysieke inleverlocaties zijn gesloten.  

  • De oorspronkelijke derde ronde is samengevoegd met de tweede ronde. Het totaal beschikbare budget van 300 miljoen is op. Het SNN gaat niet over de hoogte van het subsidiebudget. Dit is aan het ministerie van Economische Zaken & Klimaat. 

Algemene vragen

  • Ben je een particuliere huiseigenaar van een woning in het gebied waar de waardedalingsregeling geldt, inclusief de postcodes 9679, 9681, 9682? Is je huis voor 1 januari 2016 gebouwd en is het geen onderdeel van het versterkingsprogramma van NCG? Dan kom je in aanmerking voor deze subsidie. Meer informatie vind je hier.

    Heb je vragen over hoe deze subsidie is opgesteld, voor wie hij geldt of waarom deze subsidie beschikbaar is gesteld? Kijk dan voor meer informatie op deze pagina van Rijksoverheid of neem contact op met de opdrachtgever van deze subsidie, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) via postbus.groningen@minbzk.nl

     

  • Je kunt de subsidie gebruiken voor:

    Verduurzaming van je woning. Hiermee bedoelen we maatregelen die jouw woning energiezuiniger maken zoals bijvoorbeeld zonnepanelen, HR++-glas of het zetten van een spouwmuur.

    Verbetering van je woning. Denk hierbij aan het oplossen van achterstallig onderhoud of zorgen voor meer woonconfort door bijvoorbeeld een nieuwe keuken of badkamer te plaatsen. Ook de aanschaf van een cooker, je woning opnieuw laten schilderen of het splitsen of samenvoegen van kamers valt onder de subsidie.

    Je mag de subsidie niet gebruiken voor investeringen aan je inboedel. Het aanschaffen van een nieuwe tv is bijvoorbeeld niet mogelijk. Ook het plaatsen van een nieuwe schutting of het bestraten van je tuin vallen niet onder de subsidie. De subsidie moet gebruikt worden voor verbeteringen aan een gebouw. Het opknappen van je garage of schuur mag dus wel.

  • Voor de subsidie is in totaal € 300 miljoen beschikbaar. In eerste instantie was dit bedrag verdeeld over drie jaar (2021: € 75 miljoen, 2022: € 150 miljoen en 2023: € 75 miljoen). Maar omdat er in 2021 veel aanvragen bij de eerste ronde zijn ingediend, heeft de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties dit heroverwogen. De minister vindt het belangrijk om snel duidelijkheid te bieden aan bewoners. Daarom is in september besloten het budget van 2022 en 2023 samen te voegen. Hierdoor komt in 2022 voor bewoners het gehele budget beschikbaar en is het daarmee de laatste ronde.

    Voor 2021 was er 79.200.000 euro beschikbaar.  De in totaal beschikbare € 300 miljoen is zodoende als volgt verdeeld:

    2021: € 79.200.000;
    2022: € 220.800.000. 
     

Voorwaarden subsidie

  • Je kunt subsidie aanvragen voor het verduurzamen of verbeteren van je woning. Dit moeten maatregelen zijn die je wilt treffen aan je woning of aan bijgebouwen. En die niet bij je inboedel of tuin  horen. Maar welke kosten vallen daar nou wel of niet onder? Hieronder een lijst met voorbeelden. Er zijn meer mogelijkheden. Twijfel je of je project subsidiabel is? Neem dan contact met ons op.

    Wel subsidiabel

    • inbouwapparatuur voor je keuken
    • schuur, tuinhuis of blokhut
    • vloerbedekking, laminaat, parket of pvc
    • screens voor de buitenkant van je ramen
    • split airco
    • inbouwkasten
    • gevelbekleding
    • windwokkel
    • waterontharder

    Niet subsidiabel

    • vlonder
    • losse veranda of carport
    • oprit, tegels of andere bestrating
    • jacuzzi in de tuin
    • schutting
    • raamdecoratie zoals gordijnen of luxaflex
    • losse laadpaal voor elektrische auto's

    Een laadpaal die aan je huis vast zit, kun je wel indienen bij je aanvraag.

  • Nadat je de aanvraag voor deze subsidie hebt ingediend, heb je drie jaar de tijd om de werkzaamheden uit te (laten) voeren. 

  • Ja, de werkzaamheden mogen zowel door jouzelf als door een aannemer worden uitgevoerd. Wanneer je de werkzaamheden zelf uitvoert, mag je jezelf alleen geen arbeidsuurloon toekennen.

  • Nee, het staat je vrij om zelf een aannemer te kiezen.

  • Bij de subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen - € 10.000 mag je in plaats van een getekende offerte of factuur (van een aannemer) ook zélf een globaal kostenoverzicht opstellen en inleveren. Maar wat moet daar precies in staan?

    In dit kostenoverzicht moet minimaal staan

    • de werkzaamheden waarvoor je subsidie wilt
    • de kosten die realistisch zijn en die je verwacht te maken.

    Om een voorbeeld te geven van een globaal kostenoverzicht kun je bijvoorbeeld denken aan

    • Toilet  - € 2.000
    • Zonnepanelen - € 5.000
    • Schilder - € 2.000
    • CV ketel - € 1.800

    Totaal: € 10.800

    Je mag dus ook een kostenoverzicht maken van meer dan € 10.000. Je krijgt daarvan dan maximaal € 10.000 vergoed, de rest moet je zelf betalen.

    Je mag dit kostenoverzicht digitaal opmaken, of handmatig en daarna inscannen. 

  • Wij kijken welke andere subsidies je hebt ontvangen. Heb jij werkzaamheden of maatregelen gedeeltelijk vergoed gehad vanuit een andere subsidie? De verrekenen wij dat met deze aanvraag.

    Bijvoorbeeld: je hebt zonnepanelen gekocht voor 10.000 euro. Hier heb je vanuit de subsidie waardevermeerdering al 4.000 euro voor gekregen. Voor de resterende 6.000 euro kun je nu deze subsidie aanvragen.

    Maar heb je voor 4.000 euro zonnepanelen gekocht en deze volledig vergoed gekregen vanuit de subsidie waardevermeerdering? Dan kun je deze subsidie daar niet nog een keer voor gebruiken.

  • Ja, deze subsidie blijft gelden naast de VVG 10.000 subsidie. Je mag alleen niet beide subsidies voor dezelfde kosten aanvragen, zie de vraag hierboven. Je kunt de Waardevermeerderingsregeling bij ons aanvragen.

  • Ja, je kunt voor deze kosten subsidie aanvragen. Maar let op: de werkzaamheden moeten ná 6 november 2020 zijn betaald. Vergeet niet om de eindfactuur met betalingsbewijs toe te voegen bij je aanvraag.

  • Ja, je mag al beginnen en de subsidie later aanvragen. Wel is het zo dat je pas zeker bent van het ontvangen van de subsidie, nadat je aanvraag is goedgekeurd. Je loopt dus wel een risico door nu al te beginnen. Let op: alleen werkzaamheden die zijn betaald na 6 november 2020 komen in aanmerking voor deze subsidie.

  • Het is niet mogelijk om vanuit een Vereniging van Eigenaren (VvE) een aanvraag te doen voor de openbare of gezamenlijke delen. Het is mogelijk om een individuele aanvraag in te dienen die toekomt aan de gezamenlijke delen van de VvE, zoals het leggen van zonnepanelen, nieuwe beglazing, intercomsysteem, lift en andere openbare ruimtes. Het is dan de verantwoordelijkheid van de aanvrager van de subsidie om dit af te stemmen met de rest van de VvE eigenaren. Hier heeft het SNN juridisch gezien geen aandeel in.

  • Nee, deze subsidie is uitsluitend bedoeld voor je woning. Heb jij een zakelijk pand dat deels gebruikt wordt als woning? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor deze subsidie: https://www.snn.nl/ondernemers/subsidie-verduurzaming-en-verbetering-groningen-eu-10000-zakelijk

Subsidie aanvragen

  • Wij raden je aan om een aanvraag in te dienen. Het is namelijk niet zeker dat alle mensen in de wachtrij een geldige aanvraag indienen. Aanvragen die niet voor subsidie in aanmerking komen worden afgewezen. Het resterende budget schuift dan door naar de volgende in rij.

  • Je kunt jouw aanvraag tot 17.00 uur bij een inleverpunt afgeven.

  • Je kunt deze subsidie vanaf 10 januari 2022 weer aanvragen. Het loket gaat om 9 uur open.

  • Je mag voor deze subsidie maximaal twee keer een aanvraag indienen. Het totaalbedrag wat je vergoed krijgt is maximaal 10.000 euro per adres.

    Voorbeeld: je hebt in de eerste ronde een aanvraag van 4000 euro gedaan voor zonnepanelen. Dan mag je nog één keer een aanvraag indienen voor de resterende 6000 euro.

  • We houden bij voor hoeveel subsidie er wordt aangevraagd. Dit wordt eind van de dag op de website aangepast zodat je kan zien hoeveel subsidie is aangevraagd. Wanneer het subsidieplafond bereikt wordt, wordt aan het einde van de dag de subsidieregeling gesloten. Daarna kan je geen aanvraag meer indienen. De ingediende aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.

  • Je kunt de subsidie aanvragen tot het subsidieplafond is bereikt. Voor 2022 is daarmee nu 220,8 miljoen euro beschikbaar. 


     

  • Normaal gesproken dien je een subsidieaanvraag digitaal in via ons eLoket. Maar je kunt er ook voor kiezen om een aanvraag schriftelijk in te dienen. Houd er wel rekening mee dat het dan iets langer kan duren voordat je bericht van ons krijgt. Je kan ook iemand machtigen om schriftelijk een aanvraag voor je in te dienen. 

    Wil je je aanvraag schriftelijk indienen? Bel ons dan op 050-5224 924 of mail naar vvg@snn.nl.

  • Neem hiervoor contact met ons op via vvg@snn.nl of 050 5224 924. Wij sturen je dan een formulier waarmee je iemand anders kunt machtigen. Dit formulier stuurt diegene dan mee met je aanvraag voor de subsidie. 

  • Als je jouw aanvraag voor deze subsidie op papier wilt doen, kun je telefonisch een aanvraagformulier bestellen. Dit formulier ontvang je begin januari.

    Je kunt het formulier alvast invullen. Het is belangrijk dat je het aanvraagformulier volledig invult en dit samen met de benodigde documenten in de inleverenvelop doet. Doe de envelop nog niet dicht. We controleren namelijk nog of je aanvraag volledig is.

    In je inleverenvelop moet zitten:

    • Ingevuld aanvraagformulier
    • Offerte of zelf opgesteld kostenoverzicht voor de maatregelen
    • Kopie van je bankpas of bankafschrift

    Vanaf 10 januari om 9 uur kun je dan je aanvraag inleveren op één van de inleverpunten.

    Let op! Het is niet mogelijk om een aanvraag met de post toe te sturen.

    Bij het inleverpunt controleert een medewerker van het SNN je envelop. We kijken alleen of alle documenten aanwezig zijn. Je aanvraag wordt nog niet inhoudelijk beoordeeld.

    Zit alles in je envelop? Dan zet de medewerker van SNN een naam, datum, tijdstip en een paraaf op je envelop. Je krijgt een inleverbewijs met diezelfde informatie. Bewaar deze goed! Je inlevermoment bepaalt namelijk jouw plaats in de rij. 

    Vervolgens wordt je aanvraag door onze medewerkers in het systeem gezet. Zodra dit gedaan is, krijg je een brief met je projectnummer. En meer informatie over de behandeling van je aanvraag.

    Nu is het aan de behandelaars om de aanvragen te behandelen. Dat doen we op volgorde van binnenkomst. Daarom is je inlevermoment ook belangrijk. Is je aanvraag beoordeeld? Dan ontvang je schriftelijk bericht.

     

  • Wij werken met een wachtrij. Iedereen die een aanvraag indient wordt automatisch, op volgorde van binnenkomst, in de wachtrij geplaatst. Op je scherm verschijnt iedere minuut actuele informatie over jouw plek in de wachtrij en hoe lang het nog duurt voordat je toegelaten wordt tot het eLoket.  

    Met dit systeem ben je verzekerd van een vaste plek in de wachtrij en kan ons eLoket de vraag aan. Je kunt net zo lang in de wachtrij staan, totdat je aan de beurt bent. Je kan één aanvraag per keer indienen.  

    Let op: afhankelijk van hoe druk het is om 09:00 uur 's ochtends, bestaat de kans dat je lang in de wachtrij staat. We adviseren je om hier rekening mee te houden in je agenda en planning.  

  • De vorige aanvraagronde liepen onze systemen helaas vast.  Daarom hebben wij verschillende voorzorgsmaatregelen getroffen. Eén daarvan is dat wij nu werken met een wachtrij.

  • Voor het aanvragen van een subsidie, log je in met DigiD. Ook maak je een account aan voor MjinSNN. Dit account wordt gelijk gekoppeld aan je DigiD.

     

    Hoe doe je dat? Je gaat rechtsboven naar MijnSNN. Vervolgens klik je op Subsidies Particulieren. Daar log je vervolgens in met je DigiD. Nu wordt je gevraagd om je persoonsgegevens in te vullen.

    Account aanmaken

     

    Vervolgens moet je jouw account activeren met de link.

     

    Account activeren

     

    Ga naar je e-mail en klik op de link. Onze e-mail ziet er zo uit:

    E-mail SNN

    Zodra je de link aangeklikt hebt, kom je automatisch in het eLoket. Je hoeft de link uit de e-mail niet meer te gebruiken. Je account is nu gekoppeld aan je DigiD.

     

  • Bij de subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen - € 10.000 mag je in plaats van een getekende offerte of factuur (van een aannemer) ook zélf een globaal kostenoverzicht opstellen en inleveren. Maar wat moet daar precies in staan?

    In dit kostenoverzicht moet minimaal staan

    • de werkzaamheden waarvoor je subsidie wilt
    • de kosten die realistisch zijn en die je verwacht te maken.

    Om een voorbeeld te geven van een globaal kostenoverzicht kun je bijvoorbeeld denken aan

    • Toilet  - € 2.000
    • Zonnepanelen - € 5.000
    • Schilder - € 2.000
    • CV ketel - € 1.800

    Totaal: € 10.800

    Je mag dus ook een kostenoverzicht maken van meer dan € 10.000. Je krijgt daarvan dan maximaal € 10.000 vergoed, de rest moet je zelf betalen.

    Je mag dit kostenoverzicht digitaal opmaken, of handmatig en daarna inscannen. 

Behandeling van je aanvraag

  • Dit is de maximale wettelijke behandeltermijn. Wij doen echter ons best om alle aanvragen zo snel mogelijk te behandelen. 

  • Je hebt je aanvraag bij ons ingediend en hoeft op dit moment niets te doen. Nu is het aan ons om jouw aanvraag te beoordelen. Wij beoordelen de aanvraag binnen 13 weken. Mocht blijken dat de aanvraag (nog) niet compleet is, dan nemen wij contact met je op.

  • Heb je bericht gekregen dat je aanvraag is goedgekeurd? Dan heb je het geld binnen 15 werkdagen op je rekening. 

    Let op: je ontvangt het totale subsidiebedrag als voorschot. Dit betekent dat wij nog 3 jaar de tijd hebben om te controleren of je de werkzaamheden daadwerkelijk hebt uitgevoerd. Is dit niet het geval? Dan bestaat de kans dat je het geld (gedeeltelijk) terug moet betalen.

Facturen

  • Nee, dit is niet mogelijk. Het subsidiebedrag wordt op jouw bankrekening gestort. Je moet dit zelf aan de aannemer overmaken.

  • De facturen en betaalbewijzen moeten 3 jaar bewaard worden. Deze periode gaat in vanaf het moment dat de aanvraag is goedgekeurd en je daar van ons een bericht over hebt ontvangen.

    Nadat je aanvraag is goedgekeurd ontvang je van ons het totale subsidiebedrag als voorschot. Dit betekent dat wij nog 3 jaar de tijd hebben om te controleren of je de werkzaamheden daadwerkelijk hebt uitgevoerd. Daarom moet je de betaalbewijzen en facturen goed bewaren.

    Tip: maak foto’s van je facturen en betaalbewijzen en mail ze naar jezelf. Zo kun je ze altijd makkelijk terugvinden.

Huis verkopen

  • Je kunt alléén een aanvraag indienen als je op het moment van aanvragen eigenaar bent van de woning. Per adres kan maximaal 10.000 euro subsidie aangevraagd worden. Heb je dit subsidiebedrag nog niet (volledig) gebruikt, dan kan de nieuwe eigenaar een aanvraag indienen voor het resterende bedrag. 

  • Ja dit kan. Neem hiervoor contact met ons op via 050 5224 924 of via vvg@snn.nl. Dan sturen wij je een formulier voor de overdracht. 

Overige vragen

  • Het doel van de subsidieregeling is om een kwaliteitsimpuls te geven aan de woningvoorraad in het aardbevingsgebied. Voor eigenaren was het niet altijd duidelijk of hun huis nog in het versterkingsprogramma van NCG opgenomen zou worden. Eigenaren hebben daardoor mogelijk onderhoud en verbeteringen uitgesteld.

    Deze subsidie is bedoeld om eigenaren in staat te stellen achterstallig onderhoud te verrichten en hun woning te verbeteren. Bij de totstandkoming van deze regeling is samen met de aardbevingsgemeenten gekeken naar de afbakening van het gebied. Het gebied waar dit van toepassing is, komt sterk overeen met het gebied van de Waardedalingsregeling van het Instituut Mijnbouwschade Groningen. Daarom hebben het Rijk en de regio samen besloten om dit gebied ook te gebruiken voor deze subsidieregeling. Hierbij zijn drie postcodes in de gemeente Oldambt  toegevoegd omdat hier ook gebouwen staan die worden versterkt.

    Kijk voor meer informatie over de totstandkoming van dit gebied op: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2020/11/06/bestuurlijke-afspraken-versterking-groningen of mail bij vragen naar postbus.groningen@minbzk.nl

     

     

     

     

     

  • Eigenaren van woningen in de versterkingsopgave kunnen aanspraak maken op een andere subsidie. Kijk voor meer informatie op: https://www.nationaalcoordinatorgroningen.nl/actueel/nieuws/2021/06/01/start-subsidies-woningverbetering-voor-aardbevingsgebied-groningen 

  • Voor deze voorwaarde is om twee reden gekozen. De eerste reden is dat nieuwe huizen de eerste 5-10 jaar nagenoeg geen grootschalig onderhoud nodig hebben, en zodoende er ook minder (achterstallig) onderhoud is. De tweede reden is dat sinds april 2014 eigenaren een bijdrage kunnen ontvangen voor de meerkosten van aardbevingsbestendige nieuwbouw via de Nieuwbouwregeling.

    Kijk voor meer informatie over dit besluit op: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2020/11/06/bestuurlijke-afspraken-versterking-groningen

Kom je er niet helemaal uit? Neem contact op met Team Duurzaamheid.

Staat je vraag er niet bij, neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

versterking@snn.nl 050 5224 924

Bellen kan op werkdagen tussen 8.30 - 17.00 uur.

 

bulb search chat calendar compass couple file-pdf map navicon organiser person phone piggy-bank play service thumbs-up timer tractor wall