Waterstof kennisontwikkeling en innovatie (NPG)
Wil jij samen met andere Groningse partijen werken aan kennis en innovatie rond waterstof? Met deze subsidie kun je tot 50% subsidie krijgen voor projecten die helpen om waterstofkennis te ontwikkelen, delen en vasthouden in de regio.

Subsidie Waterstof kennisontwikkeling en innovatie (NPG) aanvragen
Je wilt de subsidie Waterstof kennisontwikkeling en innovatie (NPG) aanvragen bij het SNN. Hieronder vind je de stappen die je hiervoor moet doorlopen. Op deze pagina vind je ook alle documenten die je nodig hebt om de subsidie aan te vragen.
Stappenplan aanvraag indienen
Hieronder vind je een overzicht van alle documenten die je nodig hebt voor je aanvraag. Voor sommige documenten hebben we een format of formulier beschikbaar. Andere documenten, zoals offertes, verzamel je zelf. Download de onderstaande formulieren en vul deze digitaal in. Print en onderteken de formulieren vervolgens met pen (digitale handtekeningen worden niet geaccepteerd). Scan de formulieren in en bewaar deze op de computer.
Als je op de knop drukt word je doorverwezen naar het eLoket Zakelijk om je aanvraag te starten. Hiervoor moet je inloggen met eHerkenning.
Heb je geen eHerkenning? Maak dan een eLoket-account aan. Na het aanmaken van je eLoket-account krijg je een e-mail om je account te activeren.
In het eLoket doorloop je negen stappen om een aanvraag in te dienen. Hieronder lees je meer over deze stappen.
Stap 1. Quickscan
In deze stap beantwoord je een aantal meerkeuzevragen. Na het beantwoorden van deze vragen zie je of je voldoet aan de belangrijkste voorwaarden van de subsidie en of je verder kunt gaan met je aanvraag. Is de quickscan akkoord? Dan kun je door naar de volgende stap.Stap 2. Verdiepende vragen
In deze stap beantwoord je een aantal vragen over de inhoud van de subsidieaanvraag.Stap 3. Projectinformatie
In deze stap vul je kort de gegevens in over je project.Stap 4. NAW-gegevens
In deze stap vul je gegevens in over je naam, adres en woonplaats. Ook kan hier om andere informatie worden gevraagd die nodig is voor de aanvraag.Stap 5. Deskundigen
Bij deze stap geef je aan welke deskundige je gaat inschakelen. Vul hierbij de gegevens in van de deskundige, zoals de naam en Kvk-nummer.Stap 6. Begroting
In deze stap vul je de kosten in die je hebt begroot voor het project.Stap 7. Bijlagen
In deze stap voeg je de bestanden toe die je nodig hebt voor het indienen van de aanvraag. Dit zijn alle documenten die je nodig hebt. De benodigde documenten vind je hieronder op deze pagina.Stap 8. Controleren en bevestigen
In deze stap krijg je een overzicht van alle stappen die je hebt doorlopen. Controleer of je alles goed hebt ingevuld. Klopt alles? Klik dan op ‘aanvraag indienen’ om de aanvraag definitief in te dienen.Stap 9. Aanvraag ingediend
Je aanvraag is ingediend.Jouw aanvraag is nu ingediend. Je ontvangt een bevestiging van de aanvraag per e-mail. Kijk voor informatie over het verdere verloop van het subsidieproces bij het tabblad ‘Aangevraagd’.
Dit heb je nodig voor je aanvraag
Lever in ieder geval de volgende documenten aan bij het indienen van je aanvraag:
- Format projectplan
Maak gebruik van het format projectplan die past bij de activiteit waarvoor je subsidie aanvraagt:
• Format projectplan - Onderzoeksprojecten en modellering
• Format projectplan - Ontwikkeling innovatieve technologieën en processen
• Format projectplan - Trainingen en onderwijsprogramma’s
• Format projectplan - Ontwikkeling stageplekken
• Format projectplan - Investeringen in waterstofonderzoeksfaciliteiten - Format begroting
Maak gebruik van het format begroting die past bij de activiteit waarvoor je subsidie aanvraagt:
• Format begroting - Onderdeel onderzoeksprojecten en onderdeel ontwikkeling
• Format begroting - Onderdeel trainingen en onderdeel stageplekken
• Format begroting - Onderdeel investeringen in waterstofonderzoeksfaciliteiten - Bewijs rechtsgeldige ondertekening
Dit is een document waaruit te herleiden is wie tekenbevoegd is of zijn bij gezamenlijke bevoegdheid. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een uittreksel van de KvK, statuten of een intern autorisatieschema. - Mkb-verklaring
- Verklaring financiële moeilijkheden
Onderteken dit fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - (Geconsolideerde) jaarrekening voorafgaand boekjaar
Bestaat jouw onderneming korter dan 3 jaar? Lever dan een openingsbalans of een aangifte inkomstenbelasting aan. - Samenwerkingsovereenkomst (indien van toepassing)
Deze lever je aan als het project samen met andere ondernemingen wordt uitgevoerd. Hierin moeten de rollen, verantwoordelijkheden, en financiële bijdragen van alle partners duidelijk in zijn beschreven. - Gegevens samenwerkingspartner
Alleen nodig als het project samen met andere ondernemingen wordt uitgevoerd. Onderteken dit fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Formulier Staatssteunanalyse
Hierin moet zijn toegelicht waarom de aanvraag past binnen het juiste artikel van de AGVV. Maak gebruik van de staatssteunanalyse die voor jouw activiteit van toepassing is:
• Bij onderzoeks- of ontwikkelingsprojecten: Formulier Staatssteunanalyse artikel 25 of Formulier Staatssteunanalyse artikel 49
• Bij projecten voor het opzetten van trainingen of onderwijsprogramma's of ontwikkeling stageplekken: Formulier Staatssteunanalyse artikel 31
• Bij investeringsprojecten: Formulier Staatssteunanalyse artikel 26 - Plan voor kennisdeling
- Businesscase
- Offertes voor externe kosten
En indien van toepassing de volgende documenten:
- Juridische organisatiestructuur (indien van toepassing)
Alleen nodig als er verbonden en/of partnerondernemingen zijn. - Ondertekening penvoerder (indien van toepassing)
Bij gebruik van eHerkenning is het formulier 'Ondertekening aanvraag' niet nodig. Onderteken het formulier fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Machtigingsformulier intermediair (indien van toepassing)
Alleen nodig als je aanvraag via een intermediair verloopt. - Kopie van beschikkingen van de projectaanvraag bij een andere instantie (indien van toepassing). Als je bij een andere instantie subsidie hebt aangevraagd of gekregen voor het project
- Instemmingsverklaring (indien van toepassing)
Alleen nodig als een verbonden of partneronderneming kosten maakt voor het project. Onderteken dit fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Een kopie bankafschrift (indien van toepassing)
Alleen nodig als er in het eLoket geen match is met de naam van je onderneming en het IBAN. Dit wordt bij het indienen van je aanvraag getoetst via SurePay.
Benodigde documenten
- Download bestand: Waterstof kennisontwikkeling en innovatie (NPG) - Instemmingsverklaring (PDF)
- Download bestand: Waterstof kennisontwikkeling en innovatie (NPG) - Machtigingsformulier (PDF)
- Download bestand: Waterstof kennisontwikkeling en innovatie (NPG) - Ondertekening penvoerder (PDF)
- Download bestand: Verklaring financiële moeilijkheden (2024) (PDF)
- Download bestand: Waterstof kennisontwikkeling en innovatie (NPG) - Gegevens samenwerkingspartner (PDF)
- Download bestand: Mkb-Verklaring (PDF)
- Download bestand: Waterstof kennisontwikkeling en innovatie (NPG) - Juridische organisatiestructuur (DOCX)
- Download bestand: Formulier Staatssteunanalyse Artikel 25-1 (DOCX)
- Download bestand: Formulier Staatssteunanalyse Artikel 26-1 (DOCX)
- Download bestand: Formulier Staatssteunanalyse Artikel 31-2 (DOCX)
- Download bestand: Formulier Staatssteunanalyse Artikel 49-2 (DOCX)